REKLAMA

Wysoka temperatura silnika. Co robić, gdy zagotuje się płyn chłodniczy?

Temperatura silnika drastycznie rośnie w trakcie jazdy? Doszło do zagotowania płynu chłodzącego? Wskaźnik temperatury niebezpiecznie zbliża się do bariery 100 stopni Celsjusza? Co robić w takiej sytuacji? Pamiętaj, że panika nie jest Twoim najlepszym przyjacielem. W poniższym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, dzięki którym zachowasz spokój w razie problemów! Zapraszamy do lektury!

Rola płynu chłodzącego - po co jest w samochodzie?

W każdym samochodzie są dwa obiegi: mały i duży. Są one oddzielone termostatem. Gdy włączamy zimny silnik, ciecz chłodząca krąży małym obiegiem. Najpierw opływa blok silnika i głowicę, gdzie się ogrzewa. Następna po drodze jest nagrzewnica. Jest to rodzaj chłodnicy, który ma za zadanie ogrzewać wnętrze kabiny pojazdu. Na tym kończy się przepływ płynu i wraca on do silnika.

 

Fot. Ckler-Free-Vector-Images/Pixabay

Jednym z ważniejszych elementów układu chłodzenia jest zbiornik wyrównawczy. Jego zadaniem jest kontrola, by rozszerzająca się ciecz nie rozerwała układu. Gdy silnik jest nagrzany, jej nadmiar trafia właśnie do zbiornika wyrównawczego.

Problemy w układzie chłodzenia - najczęstsze przyczyny

Sprawny silnik nawet w upalne dni powinien się nagrzewać maksymalnie do temperatury 80-95 stopni Celsjusza. W czasie jazdy na wzniesienie na maksymalnych obrotach wartość ta może rosnąć, ale nie powinna przekraczać granicy 100 stopni.

Przegrzanie silnika to problem, którego pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć. Jeśli pojawią się problemy z jednostką napędową, wówczas kontrolka informująca o tym powinna podświetlić się na żółty kolor. Jakie uszkodzenia pokazują wysoką temperaturę silnika? Do popularnych przyczyn awarii należą:

  • awaria termostatu - temperatura rośnie, ponieważ termostat zablokował się na obiegu pierwszym. W związku z tym płyn chłodzący nie może być studzony w drugim obiegu. Zablokowany termostat utrzymuje bowiem ciecz chłodzącą w tzw. małym obiegu;

  • nieszczelna chłodnica - niewłaściwy poziom cieczy wpływa na mało wydajną pracę całego układu chłodzenia. Zazwyczaj usterka i nieszczelności dotyczą pompy wody;

  • niesprawny wentylator chłodnicy - w takim przypadku objawy takie, jak wzrost temperatury cieczy będą objawiać się podczas stania w korkach;

  • uszkodzenie pompy wody - problem tego elementu wpływa na to, że temperatura silnika rośnie. Awaria może dotyczyć uszkodzenia paska napędzającego pompę. W takiej sytuacji temperatura wzrośnie szybko po uruchomieniu samochodu.

 

Fot. IgorShubin/Pixabay

Niesprawny układ chłodzenia lub inne problemy prowadzące do przegrzania mogą skutkować poważnymi kosztami. Warto więc regularnie sprawdzać poziom płynu.

Co zrobić, gdy temperatura płynu chłodniczego jest za wysoka?

Jeśli wskaźnik temperatury przesuwa się niebezpiecznie szybko, pod żadnym pozorem nie kontynuuj jazdy. Może to doprowadzić do zniszczeń w silniku czy odkształcenia pierścieni. W pierwszej kolejności sprawdź czujnik temperatury płynu chłodzącego. Odnalezienie go może nie być proste. Jeśli to on jest winny, wystarczy wymiana czujnika temperatury i to wszystko.

Jeżeli czujnik jest sprawny, obejrzyj dokładnie chłodnicę i korek wlewu płynu. Sprawdź jego poziom w zbiorniku wyrównawczym. Być może puściła jakaś uszczelka. Pamiętaj, aby poziom cieczy chłodzącej zawsze sprawdzać na zimnym silniku. Warto również od czasu do czasu wymienić płyn. Stary i zużyty znacznie gorzej odprowadza ciepło z bloku silnika.

Jeśli wskazówka temperatury jednostki napędowej rośnie w szybkim tempie, to nigdy nie jest dobry znak. Może to doprowadzić nawet do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a więc do dużych kosztów napraw. W związku z tym warto niezwłocznie zadzwonić do zaufanego mechanika. Przyglądając się uważnie temperaturze płynu chłodniczego, fachowiec jest w stanie szybko dociec, co stoi za tak gwałtownym nagrzaniem cieczy.

Warto powtórzyć to na koniec jeszcze raz: jeśli widzisz, że ciecz się gotuje, nie ma na co czekać. Dokładnie sprawdź samochód lub oddaj go do warsztatu. Dzięki temu możesz uratować silnik i auto. Będzie to najlepsze rozwiązanie dla Ciebie i Twojego portfela.

Add comment