Problemy układu chłodzenia - przyczyny
Gdy dochodzi do zagotowania się płynu chłodzącego, może to świadczyć o nieszczelności układu. Elementy mogą z czasem ulegnąć zniszczeniu i wtedy nawet najmniejsza dziura sprawi, że przestanie panować odpowiednie dla całego procesu ciśnienie i nie będzie możliwości schłodzenia silnika. Niejednokrotnie może dojść do rozszczelnienia samej chłodnicy. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy jest ona słabej jakości.
Co w przypadku, gdy czynnik chłodniczy jest na prawidłowym poziomie, a mimo to silnik się przegrzewa? Wówczas winny może być termostat. Najczęściej tę usterkę łatwo zdiagnozować. Czasami termostat umożliwia przepływ tylko części płynu, co może podnosić temperaturę w układzie chłodzenia. Jeśli chłodnica jest ciepła, oznacza to, że mamy do czynienia właśnie z problemem z termostatem.
Kolejny element do sprawdzenia, jeśli zauważymy problem układu chłodzącego to pompa wody. Napędzana jest za pomocą paska klinowego lub rozrządu. Gdy dojdzie do rozciągnięcia tego elementu, może się okazać, że nie jest w stanie obniżać temperatury silnika.
Oto kilka innych przyczyn, które mogą powodować problemy układu chłodzenia oraz stać za przegrzewaniem silnika:
- wirnik pompy - płyn nie jest pompowany i prowadzi to do zagotowania,
- niedrożność przepływu czynnika chłodzącego - wówczas trzeba sprawdzić przewody, czy nie są zatkane,
- nieodpowiednia ilość oleju silnikowego - może to doprowadzać do nadmiernego tarcia elementów ruchomych silnika i generowania ciepła,
- uszczelka głowicy - płyn chłodzący miesza się z olejem silnikowym. Objawami tej usterki może być zasysanie powietrza do komory silnika, pęcznienie węży w układzie.
Kłęby pary spod maski? Nie panikuj!
Kiedy widzisz, że temperatura silnika zaczyna rosnąć, przede wszystkim nie panikuj. To najgorsze, co możesz wtedy zrobić. Jak najszybciej włącz ogrzewanie. To bardzo ważna kwestia. Włączone ogrzewanie i działanie wentylatora pomogą obniżyć temperaturę nawet o 20 stopni Celsjusza. Należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik. Podnieś maskę i sprawdź, czy płyn chłodzący jest na odpowiednim poziomie. Nie odkręcaj korka wlewu płynu. Zaczekaj kilka minut, zanim silnik nie ostygnie. Jeśli jest za niski, być może mamy do czynienia z wyciekiem. Uzupełnij zbiornik i jeśli nadal będzie uciekał, poszukaj nieszczelności. Sprawdź przewody oraz wszystkie elementy układu.
Przegrzanie wody w silniku - jedź do mechanika
Jeśli nie masz możliwości stwierdzić, co stoi za przegrzaniem silnika, lepiej sięgnąć po radę fachowców. Serwisy samochodowe z łatwością znajdą przyczynę problemu. Jeśli nie jesteśmy w stanie znaleźć awarii i wskaźnik temperatury oscyluje w okolicy 100 stopni Celsjusza, należy przetransportować auto do warsztatu. Pod żadnym pozorem nie wolno kontynuować jazdy. Nadmierna temperatura w silniku może doprowadzić do jego zniszczenia i konieczności wymiany. Wprawne oko mechanika znajdzie przyczynę przegrzewania. Po usunięciu awarii trzeba ponownie napełnić układ chłodzenia czynnikiem. Ważne, by był on dobrany do marki auta.
Zadbaj o układ chłodzenia
Przyczyn problemów układu chłodzenia może być wiele. Od termostatu, przez nieszczelną chłodnicę, po zbyt małą ilość oleju silnikowego. Gdy temperatura rośnie, jak najszybciej reaguj. Im wcześniej znajdziesz przyczynę problemu, tym większa szansa na szybszą naprawę auta i uratowanie silnika. Regularnie sprawdzaj stan całego układu. To bardzo ważne. Kontroluj płyn w chłodnicy regularnie. Dzięki temu ograniczasz ryzyko wystąpienia problemów, podczas poruszania się samochodem.