Rodzaje korozji i dobór sposobów przeciwdziałania
W zależności od jakości stali użytych do wykonania karoserii naszego samochodu, jest ona mniej lub bardziej podatna na korozję. Niektóre z pojazdów (np. Opel) już na etapie produkcji są pokrywane specjalną warstwą cynku, która fabrycznie zabezpiecza auto od rdzy. Nie jest to jednak reguła. Na rynku (szczególnie w przypadku starszych aut) znajdziemy wiele pojazdów, które cechują się słabą wytrzymałością blachy i są podatne na rdzewienie.
Korozją nazywamy jednak nie tylko dogłębne uszkodzenia. Rdza, która zaczyna poważnie uszkadzać powłokę lakierniczą, będzie wymagać drogich produktów i profesjonalnego czyszczenia oraz będzie to też wymagało zabezpieczenia blachy. Zdarza się, że powierzchnię auta pokrywają naloty w rdzawo-rudym kolorze. Chcąc zniwelować podobne niedoskonałości, możemy zastosować specjalny preparat.
Neutralizator rdzy - jak działa produkt usuwający rdzę?
Skąd bierze się nalot na aucie? Czasami fragmenty lakieru, które zostały poddane działaniu większej ilości wody, nie zostały dobrze wysuszone, co doprowadziło do powstania plamy. To jednak nie jedyna możliwość. Podczas jazdy drobinki asfaltu lub kamyczki uderzają o samochód. Powodują one mikrouszkodzenia i niejednokrotnie "wgryzają się" w lakier. Gdy zatrzymane w lakierze zanieczyszczenie reaguje z wodą i z czasem metal (stop żelaza) utlenia się. W efekcie końcowym powstaje rdza.
Zastosowanie neutralizatora umożliwia zobojętnienie i niwelację zardzewiałych plam. Instrukcja stosowania konkretnych preparatów zależy od producenta, jednak zazwyczaj wymagają one rozpylenia substancji na oczyszczonej powierzchni lakieru.
Jaki środek na rdzę wybrać?
Najlepiej uniknąć usilnej oszczędności. Jeden z lepszych środków znanej firmy SONAX Flugrostentferner kupimy za kwotę poniżej 50 złotych. Nasz test udowodnił, że środek może poradzić sobie nawet z dużą plamą w okolicach progu. Warto także rozważyć produkt firmy Shiny Garage - D-TOX . Zasada działania jest podobna. Oba produkty powodują charakterystyczne "krwawienie" w miejscach dotkniętych zanieczyszczeniem.
Jak stosować substancje antykorozyjne?
Musimy pamiętać o stworzeniu odpowiednich warunków podczas oczyszczania auta z korozji. Przypuszczalnie preparat będzie wymagał dużej ilości wody do spłukania pozostałości po zakończonym procesie. Przy użyciu środków o mocnym działaniu należy też zabezpieczyć obszar roboczy. Płyny antykorozyjne mogą odbarwić ubrania, a nawet zostawić trwałe ślady na podłodze czy kostce brukowej.
Samodzielne usuwanie głębokiej rdzy
Posiadasz nieco doświadczenia w zakresie "blacharki"? Gdy płyn antykorozyjny nie pomoże, spróbujmy zawalczyć z rdzą przy pomocy odrobiny pasty polerskiej. Jeśli potrafimy odpowiednio zabezpieczyć starty lakier, nałożyć podkład i uzupełnić ubytki lakieru, możemy skutecznie pozbyć się uszkodzenia.
W sytuacji, gdy nie posiadamy odpowiednich kompetencji, powstrzymajmy się przed eksperymentami. Chcąc usunąć bardziej doskwierającą rdzę, lepiej oddajmy proces oczyszczenia profesjonalistom. Naprawa powstałych uszkodzeń wymaga odpowiedniego zabezpieczenia lakieru, co oznacza użycie profesjonalnych środków. Potrzebne będą też mechaniczne narzędzia do spolerowania powłoki lakierniczej. Fachowcy nakładają specjalny podkład i stosują różne techniki zabezpieczenia oraz "prawdziwe" i mocne odrdzewiacze.
W wyniku nieumiejętnej walki z korozją pogorszymy ogólny stan pojazdu. Rdza tworzy ogniska, które szybko "przemieszczają się" po lakierze. Jeśli zaczną atakować coraz głębsze partie metalu, naruszą także części mechaniczne auta, co może mieć dużo poważniejsze skutki.
Jak chronić auto przed korozją? Czy da się wygrać z rdzą?
Złośliwi powiedzieliby, że najlepiej nie jeździć samochodem. Nie można im jednak odmówić racji - w świetle warunków drogowych panujących w zimie trudno uniknąć uszkodzeń lakieru. Tylko najdroższe zabezpieczenia antykorozyjne są w stanie uchronić przed rdzą samochód, który co rok jest pokrywany warstwą soli i piasku. To te substancje sprawiają, że powłoki ochronne ścierają się, odsłaniając lakier auta. Topniejący śnieg zamienia się w wodę i reaguje z metalem, ostatecznie stając się rdzą.
Środki antykorozyjne pozwalają leczyć. Jak w takim razie zapobiegać korozji? Powinniśmy regularnie myć i pielęgnować nasz samochód. Choć brzmi to banalnie, bezcenne jest zadaszone miejsce parkingowe lub garaż. Tak proste środki wymagają co prawda pewnej inwestycji, ale z pewnością pomogą nam zadbać o stan blacharski naszego auta.