Bagażniki rowerowe montowane na dach
Przez długi czas rynek zdominowany był przez bagażniki montowane na dach. Bez względu na wielkość samochodu, miłośnicy wypraw w dużej mierze korzystali z platformy, na której umieszczano rowery. Trzeba przyznać, że jest to stosunkowo najprostsze rozwiązanie transportu. Jeśli posiadamy boxa i bagażnik bazowy w postaci belek, zadanie jest jeszcze łatwiejsze. Do posiadanego akcesorium wystarczy dokupić element pozwalający na przewóz rowerów, a zainteresowani mogą wybierać spośród wielu rodzajów uchwytów.
W najtańszej konfiguracji koszt całego kompletu to około 2000 złotych - poszczególne modele będą różnić się sposobem mocowania roweru. Montaż takiej konstrukcji nie wymaga skomplikowanych działań. Nie jest to jednak rozwiązanie bez wad. Przede wszystkim musimy pamiętać, że bagażnik umocowany na dachu stwarza dodatkowy opór powietrza. Przy małej masie kompaktowego samochodu podmuchy wiatru mogą wpływać na zachowanie auta. Rowery, szczególnie kiedy jest ich więcej, przez swoje nieregularne kształty mogą utrudniać życie kierowcy. Trzeba też wziąć pod uwagę całkowicie prozaiczny aspekt - z wiekiem manewr układania sprzętu może sprawiać trudności.
Bagażnik rowerowy na hak
Posiadając hak holowniczy przy naszym samochodzie, możemy wykorzystać uchwyt innego typu. Alternatywą dla tradycyjnej metody mogą być coraz popularniejsze na rynku bagażniki rowerowe montowane na hak holowniczy. Jeśli jednak nie posiadamy takiego wyposażenia, taki sposób na przewożenie rowerów może oznaczać dodatkowe koszty. Choć wysoka cena może zniechęcać, ten sposób montażu niesie za sobą kilka zalet - dostęp do bagażnika nie wymaga sięgania na dach, a wciąż może on pomieścić nawet cztery rowery. Na dodatek, jest on też zasłonięty przez bryłę auta, więc nie wpływa znacznie na aerodynamikę samochodu.
W przeciwieństwie do bagażników dachowych nie stwarza on problemu przy wjeździe na parkingi podziemne. Bardzo łatwo bowiem zapomnieć, że samochód jest nieco wyższy niż standardowo i w widowiskowy sposób uderzyć sprzętem w bramę wjazdową. Konstrukcje umieszczone na haku holowniczym posiadają pewien mankament: ze względu na swoją budowę w większości przypadków zasłaniają one tablicę rejestracyjną, a także reflektory. Obowiązkowe - pod groźbą mandatu - jest wyrobienie w urzędzie duplikatu tego elementu. Wysokość takiej opłaty to 50 zł.
Na tylną klapę?
Szukający domyślnie "złotego środka" mogą rozważyć zakup bagażnika rowerowego umieszczanego na klapę pojazdu. Umieszczany dokładnie w "połowie drogi" między dwoma wymienionymi wyżej sposobami. Najczęściej wykorzystuje on system stalowych linek. Choć nie jest to najpopularniejszy koncept wśród bagażników rowerowych, rynek zapewnia wiele produktów możliwych do wyboru. Dzięki niewielkiej wadze montaż nie okaże się przesadnym wysiłkiem. Z drugiej strony, platforma nie zasłoni co prawda tablicy rejestracyjnej, jednak ograniczy widoczność we wstecznym lusterku.
Aby zamontować taki bagażnik, musimy też zwrócić uwagę czy pozwala na to nasz samochód. Przy montażu kilku rowerów na osłonie bagażnika środek ciężkości może ulec pewnej zmianie - szczególnie w przypadku auta o mniejszej masie. Co prawda swoje rozwiązania proponują sklepy sportowe, jednak mogą one okazać się zbyt delikatne. Stosując ten dość niekonwencjonalny sposób przewozu roweru, najlepiej zainwestować w solidne i sprawdzone rozwiązania.
Który z bagażników rowerowych kupić?
Aby odpowiedzieć na takie pytanie, najlepiej zacząć od poznania realnych możliwości naszego auta - jeśli posiadamy odpowiednio wyposażony pojazd, a na dachu samochodu potrzebujemy umieścić box z wykorzystaniem platformy, dobrym wyborem będzie bagażnik rowerowy na hak. Jednakże, jeśli posiadamy miejskie auto, które nie posiada takiego akcesorium, obiektem naszego zainteresowania powinny zostać warianty dachowe. Wybrani producenci przygotowują nawet dedykowane bagażniki dla danego modelu samochodu.
Jeśli zachowamy dokładność przy mocowaniu sprzętu i zadbamy o spokojny styl jazdy, umieszczenie rowerów na dachu nie będzie stanowić dużego dyskomfortu. Trzeba też wziąć pod uwagę, jakie są nasze potrzeby - ile dwukołowców potrzebuję umieścić na bagażniku? Może potrzebna będzie rozbudowa akcesorium o miejsce na dodatkowy rower? Posiadając większy pojazd, czy wręcz miniaturę "busa" pokroju Volkswagena Transportera warto przemyśleć uchwyty montowane do klapy bagażnika, a nawet połączenie kilku rodzajów bagażników rowerowych jednocześnie.
Każda koncepcja ma swoje wady, a dodatkowo istnieją też inne czynniki - takie jak trasa, którą pokonamy z ładunkiem i czas jej trwania. Podróżując z takim wyposażeniem, najlepiej wybrać utwardzoną i uczęszczaną drogę, aby w razie potrzeby skontrolować stan całego zestawu lub pozycję samego roweru.