Sposoby przyciemniania szyb samochodowych
W dzisiejszych czasach producenci samochodów decydują się przyciemnić szyby już na etapie produkcji. Jednak efekt tuningu z fabryki jest rzadko widoczny "gołym okiem". Barwa szkła jest tylko minimalnie ciemniejsza. W związku z tym wielu kierowców decyduje się robić to we własnym zakresie.
Pierwszą metodą jest piecowe przyciemnianie szyb. Ten zabieg jeszcze kilka lat temu był zarezerwowany tylko i wyłącznie dla samochodów wysokiej klasy, ze względu na koszt usługi. Obecnie jest to bardziej dostępna metoda przyciemnienia szyb. Rozwiązanie to polega na pokryciu szkła związkami tytanu, chromu, niklu i innych metali w piecu technologicznym. Jest to proces odwracalny. W razie potrzeby lub zmiany preferencji klienta istnieje możliwość wykonania usługi usunięcia metalicznej powłoki. Takie rozwiązanie kosztuje od 1500 do 2000 złotych.
Drugim sposobem jest oklejenie szyb folią. Jest to bardzo popularne rozwiązanie ze względu na koszt świadczonej usługi. Cena pokrycia szyby folią wynosi około 400-800 złotych. To ciekawa alternatywa dla osób, które chcą odmienić swoje auto, jednak posiadają ograniczony fundusz. Przyciemnienie poprzez folię jest metodą mniej ingerującą. Właściciel pojazdu nie musi wyjmować szyby, by nakleić na nią materiał.
Przyciemniane szyby gwarancją bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy
Nadszedł czas, aby przejść do meritum. Dlaczego warto skorzystać z usługi przyciemniania szyb? Jak możemy przeczytać powyżej, chodzi przede wszystkim o komfort oraz bezpieczeństwo. Podczas wypadku szyba rozpryskuje się na tysiące małych elementów. Okruchy nie są w stanie spowodować głębokich ran ciętych, jednak z całą pewnością uszkodzą skórę kierowcy oraz podróżujących z nim osób. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku oklejonej szyby. Przy mocnym zderzeniu część szklanych elementów zostanie na folii. Dlatego pojazdy w motosporcie muszą mieć oklejone szyby. To wszystko w trosce o bezpieczeństwo twoje oraz twoich bliskich.
Przyciemniona szyba chroni podróżujących przed szkodliwym działaniem ultrafioletu. Obecnie na rynku możemy znaleźć folie, które oprócz zmniejszenia przepuszczalności światła, odbijają promienie słoneczne.
Warto również nadmienić, że przyciemnione szyby samochodowe ograniczają nagrzewanie wnętrza, a tym samym podnoszą komfort jazdy w upalne dni. Jest to świetne rozwiązanie dla aut, które nie posiadają klimatyzacji. Jeśli twój pojazd posiada system wentylacyjny, to za pomocą specjalnej folii możesz utrzymać ustaloną temperaturę mniejszym nakładem pracy, co z kolei przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Przyciemnianie szyby w samochodzie to także gwarancja prywatności i ochrona przed kradzieżą. Potencjalny złodziej nie będzie w stanie dostrzec, co przewożone jest w pojeździe.
Druga strona medalu
Warto pamiętać, że każdy kij ma dwa końce. Przyciemniane szyby to nie tylko zalety, ale również wady. Trzeba zdawać sobie sprawę, że taki zabieg może wpłynąć na jakość jazdy. Posiadając przyciemnioną szybę, nocą może być ciężko dostrzec detale. Stanowimy w ten sposób zagrożenie w ruchu drogowym.
W przypadku złych warunków atmosferycznych ta widoczność również ulega pogorszeniu. Śnieg lub deszcz mogą sprawić, że szyba zaparuje i dostrzegalne będzie wyłącznie światło z reflektorów. Kolejnym utrudnieniem w okresie zimowym jest sól. Szyba bardzo szybko staje się brudna, a to w dużym stopniu utrudnia kierowcy kontrolowanie sytuacji na drodze.
Przyciemnienie szyb, a polskie prawo
Musimy się w tym miejscu zagłębić w przepisy. Artykuł 66, ust. 1 pkt 5 ustawy prawa o ruchu drogowym mówi, że "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu".
Właściciele pojazdów nie mogą w dowolny sposób przyciemniać szyby w swoich samochodach. Zgodnie z przepisami zakres widoczności kierowcy musi wynosić 180 stopni. Współczynnik przepuszczalności światła reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie specyfikacji technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Akt rozróżnia szyby przednie, przednie boczne, tylne oraz tylne boczne. Dla poszczególnych rodzajów przypisane są inne wartości przepuszczalności światła.
W przypadku przedniej i przednich bocznych szyb przepuszczalność światła nie może być mniejsza niż 70 procent. Często do takich wartości elementy są przyciemniane fabrycznie, więc niemożliwe jest dalsze ingerowanie w barwę szkła. W przypadku tylnej oraz tylnych bocznych szyb nie ma żadnych ograniczeń. Przepuszczalność światła może spaść nawet do 100 procent. Oznacza to, że szyba może być równie dobrze czarna.
Jeśli samochody nie spełniają wymogów, ich właściciele muszą liczyć się z tym, że podczas kontroli lub przeglądu mogą utracić dowód rejestracyjny, a dodatkowo zapłacić mandat w wysokości od 20 do 500 złotych.