Właściwości opon zimowych — na jakie parametry zwrócić uwagę?
Powoli zaczyna spadać temperatura, liście opadają z drzew, rano wita nas przymrozek. Co to oznacza? Po raz kolejny zima zbliża się wielkimi krokami. Na pierwszy śnieg trzeba się przygotować. Nie chodzi tylko o zakup czapki oraz ciepłej kurtki. Pamiętaj również o swoim samochodzie. W tym okresie zwiększa się ruch w serwisach oponiarskich. Za niedługo trzeba będzie zmienić opony letnie na zimowe.
Czym różni się opona letnia od zimowej? Przede wszystkim ogumienie przeznaczone na mroźną porę roku jest wykonane z zupełnie innej mieszanki gumy. W oponach zimowych zastosowano inny rodzaj oraz wzór bieżnika. Różnice widać w ilości nacięć. Opony zimowe mają ich zdecydowanie więcej, dzięki czemu ułatwiają komfortowe poruszanie się po drodze i zapewniają lepsze prowadzenie na zakrętach. Zwiększona minimalna głębokość bieżnika skraca drogę hamowania.
Samochód wyposażony w zimowe ogumienie to zwiększony poziom bezpieczeństwa. Ten rodzaj opon zapewnia maksymalną przyczepność w niskich temperaturach oraz na mokrej nawierzchni. Zimowe opony radzą sobie świetnie w odprowadzaniu błota pośniegowego oraz wody, której w tym okresie jest zdecydowanie więcej.
Opony zimowe — rodzaje bieżnika
Zużycie bieżnika w przypadku opon zimowych jest nieuniknione. Polskie prawo reguluje jego minimalną wysokość. Wynosi ona 1,6 mm. Dobry bieżnik to podstawa sukcesu i bezpieczeństwo jazdy. W momencie zakupu opon trzeba zwrócić uwagę na rodzaj tego elementu. Wyróżniamy trzy typy bieżnika: symetryczny — to najmniej zaawansowany technologiczne typ bieżnika. Dobrze sprawdzi się w ruchu miejskim w niewielkich autach o małej mocy i niskim momencie obrotowym; kierunkowy — swoim wyglądem przypomina literę "V" lub "U". Z boku opony możesz zauważyć strzałkę z napisem "Rotation". Kluczowy jest prawidłowy montaż, ponieważ wtedy odprowadzana jest woda oraz błoto pośniegowe. Świetnie sprawdzą się w czasie jazdy w trudnych warunkach;asymetryczny — są to opony najbardziej zaawansowane technologicznie. Kierowcy bardzo je cenią. Bieżnik asymetryczny to komfort jazdy w sezonie zimowym. Te opony poradzą sobie nawet w najgorszych warunkach. Wewnętrzna strona bieżnika jest twardsza, więc zapewnia przyczepność na oblodzonej drodze.
Bieżnik ma kluczowe znaczenie w przypadku hamowania na oblodzonej powierzchni. Dlatego, gdy będziesz kupował nowy komplet opon, zwróć uwagę na ten element. Dzięki temu niestraszny Ci będzie nawet największy śnieg.
Kiedy podjąć się wymiany opon? Nie czekaj do ostatniej chwili
Niestety nie ma na to konkretnej daty w kalendarzu. Nie czekaj z tym do pierwszego śniegu. Wtedy może być już za późno. Zatem kiedy należy wymienić opony? Przyjęło się, że ogumienie wymienia się, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Wówczas należy zakończyć jazdę na oponach letnich.
Nowe opony muszą się dotrzeć. Dlatego nie warto ich testować na pierwszym śniegu. Aby auto miało lepszą przyczepność potrzeba ok. 300 km. Wymieniając oponę, musisz to zrobić w każdym z czterech kół. Nie ma mowy o półśrodkach. Wszystkie koła muszą mieć specjalne opony. Wymianę możesz wykonać jeszcze w wyższych temperaturach. Nie dojdzie wówczas do uszkodzenia bieżnika i opona będzie nadal w dobrej kondycji. Pamiętaj, by po wymianie dokręcić wszystkie koła. Zbyt luźne może odpaść w trakcie jazdy.
Opony zimowe — nie daj się zaskoczyć pogodzie!
W niektórych krajach wymiana opony na zimowe jest obowiązkowa. W Polsce taki przepis nie obowiązuje. Mimo to nie warto poruszać się po zimowych drogach, mając letnie opony. Nie masz wówczas dobrej przyczepności i możesz stracić panowanie nad pojazdem. Pamiętaj o wymianie opon przed śnieżycami. Z mokrą nawierzchnią nie ma żartów. Jeśli Twoje opony nie są w dobrym stanie, kup nowe produkty. Stare opony nie zapewnią Ci odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Odpowiedni rozmiar felgi i kół, głębokość bieżnika, ilość nacięć — to wszystko ma znaczenie, gdy na drogach pojawi się lód.