Skrzyżowanie o ruchu okrężnym - przepisy prawne
Niestety nie mamy dobrych informacji. Polskie przepisy nie doczekały się jeszcze definicji ronda. Kodeks drogowy posiada jedynie kilka wzmianek o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, jednak słowo "rondo" nie pada ani razu. O istnieniu takiego rodzaju skrzyżowania mówią znaki drogowe, a konkretnie znak C-12, czyli "ruch okrężny". Wiemy za to, jakie kary czekają na tych, którzy nie stosują się do przepisów. Są one takie same jak na zwykłym skrzyżowaniu. Przykładowo: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo to 500 zł i 6 pkt karnych. W niektórych krajach zdarza się, że każdy zjazd to osobne skrzyżowanie.
Czy zawsze musisz jechać prawym pasem? Kwestia poruszania się po tym skrzyżowaniu
Nadszedł ten moment, kiedy należy przyjrzeć się następującej kwestii: jak jeździć po rondzie? Polacy mają różne sposoby na pokonywanie ronda. To właśnie w tych miejscach często dochodzi do zarówno śmiesznych, jak i strasznych sytuacji. To bardzo dziwne zjawisko, ponieważ nauka poruszania się po tym skrzyżowaniu jest doskonalona podczas kursu na prawo jazdy. Warto jednak przypomnieć sobie czasy nauki i jazdy z "elką na dachu". Kto ma pierwszeństwo przejazdu? Który pas ruchu wybrać?
Wjazd na rondo
Wjazd na skrzyżowanie z ruchem okrężnym nie powinien stanowić problemu. Zazwyczaj stoją przed nim dwa znaki: pierwszy — informacja o tym, że dotarłeś do ronda i drugi — ustąp pierwszeństwa przejazdu. Takie same zasady obowiązują np. pojazd szynowy. Jeśli nie ma znaku mówiącego o konieczności ustąpienia pierwszeństwa, wówczas będąc na rondzie, musisz wpuścić wszystkich po prawej stronie. Takie sytuacje rzadko zdarzają się w ruchu drogowym. Zwykle, po prostu musisz przepuścić pojazd znajdujący się już na rondzie. Oczywiście podczas poruszania się po rondzie musisz zachować szczególną ostrożność. Przed wjazdem na rondo sprawdź wszystkie znaki pionowe, które są w jego pobliżu. Na rondzie z sygnalizacją świetlną, to sygnalizacja wyznacza kolejność przejazdu.
Zajmowanie pasa ruchu
Kiedy wjedziesz na rondo, musisz zająć odpowiedni pas. Czy od razu zajmujesz prawy pas? To zależy, gdzie chcesz jechać. Stosuj się do znaków poziomych. Wyznaczają one konkretny pas ruchu. Używanie kierunkowskazów to połowa sukcesu. Wybierając dowolny pas, zwracaj uwagę na znaki poziome, które wyznaczają kierunki jazdy.
Gdy na rondzie są dwa pasy ruchu: prawy pas służy do jazdy w prawo lub prosto;lewy pas służy do jazdy prosto, lewo lub gdy chcesz zawrócić.
Z kolei gdy są to trzy pasy, sytuacja jest o wiele prostsza. Jeśli chcesz jechać w prawo (najbliższym zjazdem) - zajmij pas prawy ruchu, gdy chcesz jechać prosto - zajmij miejsce na dowolnym pasie ruchu, a gdy chcesz jechać w lewo - zajmij lewy pas. Nic prostszego. Jeszcze raz przypominamy, aby używać kierunkowskazów i pamiętać o "hierarchii" na drodze. Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu czy nieodpowiednie ustawienie pojazdu to ryzyko kolizji.
O wiele łatwiejsze jest rondo turbinowe. Wówczas wszystkie pasy są oddzielone od siebie i nie ma możliwości ich zmiany. Musisz zdecydować się, gdzie będziesz jechał jeszcze zanim pojawisz się na skrzyżowaniu. Zajmij prawy pas ruchu, jeśli jedziesz w prawo. Z lewego pasa, możesz jechać tylko w lewo. Ronda turbinowe są o wiele łatwiejsze w "obsłudze".
Jak wygląda kwestia zmiany pasa ruchu?
Przy zmianie pasa ruchu również obowiązują takie same przepisy jak na zwykłej drodze. Możesz znaleźć je w kodeksie drogowym. Pamiętaj o obowiązku używania kierunkowskazów. Za każdym razem musisz przepuścić drugi pojazd, który znajduje się na pasie, który chcesz zająć.
Opuszczanie ronda prawym pasem
Podczas opuszczania ronda także trzeba być szczególnie ostrożnym. Pojazd zjeżdżający musi to zasygnalizować. Włącz prawy kierunkowskaz i zjedź na skrajny pas z prawej strony. W tym przypadku także działają ogólne zasady ruchu drogowego. Zanim dojdzie do zmiany pasów ruchu, upewnij się, że nie ma na nim żadnego innego pojazdu. Nie możesz opuszczać ronda z pasa wewnętrznego.
Jazda po rondzie - podsumowanie
Pokonanie ronda nie jest rzeczą trudną. Ten rodzaj skrzyżowania poprawia płynność ruchu. Na rondach obowiązuje taka sama zasada, co na innych skrzyżowaniach. Przepuść pojazdy znajdujące się na nim. Przed wjazdem na rondo ustąp pierwszeństwa. Zwracaj uwagę na oznakowanie skrzyżowania. Jeśli chcesz jechać w prawo, jedź prawym pasem ruchu. Jeśli chcesz kierować się w lewo, to jedź lewym pasem. Zmieniając pas, pamiętaj o pierwszeństwie przejazdu. Posługuj się prawym kierunkowskazem. Ma on znaczenie szczególnie podczas zjazdu. Ten, kto opuszcza rondo, zawsze musi być na prawym pasie. Nie możesz opuszczać skrzyżowania z dowolnego pasa. Nie zapominaj o istnieniu lewego kierunkowskazu. W Polsce znajdują się w większości oznakowane skrzyżowania tego typu.