REKLAMA

Koncentracja za kierownicą a systemy bezpieczeństwa i gadżety. Jak nie dać się rozproszyć prowadząc samochód.

prowadzenie samochodu

prowadzenie samochodu (materiały prasowe)

Skupienie podczas prowadzenia samochodu - asystent pasa ruchu i aktywny tempomat

Najnowsze auta w trakcie podróży dysponują nie tylko systemami ABS, ASR czy ESP. Nowoczesne auto ma takie systemy jak Lane Assist (asystent pasa), RSA (system odczytujący znaki drogowe) czy PCS (układ przewidujący i zmniejszający ryzyko zderzenia). Te rozwiązania oczywiście zmniejszają zagrożenie, jednak nie zwalniają kierowcy z odpowiedzialności za wszelkie zdarzenia na drodze. Kluczowe jest, aby kierowca nieustannie pozostawał czujny.

Aktywny tempomat i inne systemy praktycznie "prowadzą" samochód bez udziału użytkownika. Wspomniany Lane Assist (i inne układy utrzymujące pas ruchu) mają docelowo "odbijać" auto od krawędzi jezdni, aby uniemożliwić zjechanie z drogi. Kierowcy pokładają w podobnych systemach zbyt duże zaufanie a to bardzo złudne. Pojazd dalej wymaga całkowitego skupienia, system nie przejmuje całkowitej kontroli nad samochodem.

Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - które systemy są najbardziej przydatne?

Cennym układem jest niewątpliwie system kontrolujący zmęczenie kierowcy. Prowadzenie samochodu po autostradzie potrafi "uśpić". Jeśli w trakcie pokonywania trasy układ wykryje oznaki zmęczenia, będzie stopniowo budził kierującego, wymagając jego koncentracji. Jeśli zachowanie prowadzącego nie zmieni się, zmęczony użytkownik będzie zmuszony do postoju.

Pożytecznym i powszechnym narzędziem jest wspomniany wyżej układ RSA, który odczytuje znaki drogowe. To on wspomoże nas np. wtedy, gdy przegapimy ostatnie ograniczenie prędkości.

Najlepszy system to Twój umysł!

Niebezpieczne sytuacje zdarzają się każdemu. Kluczowe jednak, aby wszechobecne rozwiązania wspomagające nie zmniejszały naszego skupienia. Niezależnie od drogi, to kierowcy odpowiadają za położenie pojazdu na drodze. Nieustannie polegajmy na swojej spostrzegawczości, refleksie i umiejętnościach. Musimy unikać rozkojarzenia przez zbyt głośne radio, a także dbajmy o odpoczynek.

Na jezdni przyczyną wypadków nierzadko okazuje się także telefon komórkowy i moduł multimedialny (nawigacyjny) w aucie. Kierowcy regulują ustawienia, uruchamiają muzykę i zmieniają cel podróży w nawigacji w czasie jazdy z dużą prędkością. Zwróćmy uwagę, że przy prędkości 50 km/h w ciągu dziesięciu sekund (czas krótkiej operacji na ekranie) przejedziemy ponad 100 metrów. To dystans, który może mieć duże znaczenie w obliczu potencjalnego hamowania czy nagłego manewru. Pamiętajmy też, że w przypadku zmęczenia czas reakcji wydłuża się.

Unikaj tych czynności!

Kierowcy tracą skupienie nie tylko przez zbytnie "rozleniwienie", ale także przez zaniedbanie kluczowych zasad podczas jazdy. Co robić, a czego unikać, aby nie stracić skupienia podczas jazdy?

Nie korzystaj z telefonu komórkowego! Nie odbieraj połączeń i nie pisz wiadomości.

Układy bezpieczeństwa mają Ci pomóc, ale ostatecznie to kierowca musi kontrolować pozycję, prędkość i stan auta niezależnie od drogi.

Nawet jeśli pojazd ma wykryć zmęczenie, kierowca musi sam ocenić, kiedy wymagany jest postój, posiłek, a nawet dłuższa przerwa w trasie. Nieprawidłowa ocena zmęczenia i zaśnięcie za kierownicą jest bardzo częstą przyczyną wypadków.

Zastosowanie nawet najbardziej zaawansowanego systemu wykrywania znaków drogowych nie pomoże Ci w warunkach, gdy przemierzasz rzadko uczęszczaną drogę bez oznakowania. Wtedy szczególnie zadbaj o skupienie i funkcjonuj wedle zasad takich jak reguła prawej ręki i podobnych.

Ruszając w trasę z rodziną czy przyjaciółmi najczęściej zagłębiamy się w dyskusji z pasażerami, trudno o całkowitą ciszę, ale przesadne skupienie na konwersacji też może zagrozić uczestnikom ruchu. W tym przypadku najlepszym "systemem" będzie zdrowy rozsądek. Najważniejsze, aby dojechać do celu bezpiecznie.

Add comment