Początki marki Audi sięgają 1899 roku gdy August Horch zakłada firmę A. Horch & Cie. August nie idzie w ślady swojej rodziny, która zajmowała się winiarstwem. Z dyplomem wyższej uczelni z zakresu projektowania maszyn mechanicznych przystąpił do pracy. Dwa lata później pierwszy pojazd był gotowy.
Trudne początki
Rada nadzorcza nie akceptowała jednak pomysłów Augusta oraz jego sposobu życia (uwielbiał sporty motorowe). Jako porywczy człowiek August Horch odszedł z firmy, którą sam założył. Nową firmę założył szybko, ale miał problem z nazwą. Nie mógł ponownie użyć swojego nazwiska ponieważ prawa do niego nadal miała firma A. Horch & Cie.. Dlatego swoją nową firmę nazwał Audi co było jego nazwiskiem napisanym po łacinie.
Z lewej strony
Pierwsze modele z nowej firmy Augusta Horcha pojawiły się na rynku już w 1910 roku. Auta wyposażone w rzędowe silniki typu A o pojemności 2612 cm³ oraz jednostek napędowych o pojemności 3564 cm³, 4680 cm³ i 5720 cm³ zdobywały coraz większe uznanie wśród fanów motosportu. Wtedy nadszedł czas na pierwszą rewolucję. Nowy model - Audi Typ K - otrzymał kierownicę po lewej stronie (a nie jak dotychczas było - po środku). Był to rok 1921.
Audi - Polo
Każdy zna Volkswagena Polo. Ta niebywale popularna konstrukcja miałą swoją premierę w 1975 roku. Niemal rok wcześniej Audi zaprezentowało samochód, który wizualnie odróżniał się od Polo jedynie znaczkiem Audi na atrapie chłodnicy. Miał też zauważalnie bogatsze wyposażenie. Był to model Audi 50.
Era Piëcha
Lata 70-te zwane także "erą Piëcha" to czas szybkiego rozwoju technicznego marki. To właśnie w tej dekadzie swoją premierę miał pierwszy pięciolitrowy pojazd tego producenta - Audi 100. Natomiast Audi 200 pokazal się z 2,1-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 170 koni. Ale najważniejszym wydarzeniem bez wątpienia była premiera napędu quattro w modelu Audi Quattro.
Audi Quattro w czasie rajdu Portugalii w 1984 roku wikia commons / MPW57
Wspomniany napęd był wcześniej stosowany jedynie w pojazdach wojskowych i terenowych. Pierwszy raz został on zastosowany w aucie seryjnym. Zespół Audi Quattro szybko zdobył sławę w rajdach Monte Carlo i Portugalii. Audi Quattro było pod względem technicznym bezkonkurencyjne względem konkurencji. Zwycięstwa w motosporcie przyciągnęły liczną rzeszę klientów. Szacuje się, że sprzedano ponad 8 milionów aut wyposażonych w ten napęd.
Aerodynamika lat 80-tych
W latach 80-tych zeszłego wieku, producent wykorzystał coraz większą wiedzę z zakresu awioniki. Nowe Audi 100 (zwane również cygarem) miało karoserię przygotowaną w ten sposób by stawiać jak najmniejszy opór w czasie jazdy. W 1982 roku zyskało miano najbardziej aerodynamicznej limuzyny z wynikiem oporu powietrza wynoszącym 0,30.
Audi V8 wikia commons / Rudolf Stricker
Pod koniec dekady zadebiutował, lubiane do dzisiaj Audi V8, które miało konkurować z podobnymi modelami od Mercedesa i BMW. Jego cechą rozpoznawczą było oczywiście zastosowanie napędu quattro.
Aluminiowe lata 90-te
Ostatnia dekada XX wieku minęła pod kątem rozwoju technologicznego. W 1995 roku zadebiutowała limuzyna A8 z karoserią wykonaną w całości z aluminium. Podobnie było z modelem A2, którego szkielet również był wykonany z aluminium. Wykorzystanie glinu wpływało na wagę pojazdu co przełożyło się na zmniejszone zapotrzebowanie na paliwo. Niestety ta innowacja nie pociągnęła rynku za sobą i wyprodukowano jedynie 180 tysięcy sztuk.
XXI wiek
Motto "przewaga dzięki technice" nadal jest przez koncern używana i nie ma się co dziwić. Do dzisiaj auta marki Audi są cenione na innowacyjne rozwiązania oraz porządne wykonanie.
Od roku 2000 firma wspólnie z Seatem i Lamborghini tworzy linię niezwykle popularnych aut. Najbardziej znanym modelem tego segmentu jest R8, które linią przypomina Lamborghini Gallardo.
Audi R8 wikia commons / Alexandre Prévot
Producent nadal może chwalić się wysokimi zyskami uzyskiwanymi ze sprzedaży swoich pojazdów. Dzięki napędowi quattro, który jest znakiem rozpoznawczym marki oraz solidnym silnikom - marka Audi może spokojnie myśleć o innowacjach w przeszłości.