Paliwo syntetyczne - co to takiego?
Benzyna, olej napędowy czy gaz oraz ceny tych paliw często powodują ból głowy. W obecnym świecie nie potrzeba wiele, by doprowadzić do zawirowań na światowym rynku energii. Każdy dzień to przeważnie jedna, wielka niewiadoma.
Paliwo syntetyczne jest otrzymywane w drodze syntezy chemicznej. Może ono stanowić alternatywę dla benzyny oraz oleju napędowego. W przypadku produkcji paliw syntetycznych wyróżnia się:
- Gas to liquid (GTL) - otrzymywane z gazu ziemnego;
- Coal to liquid (CTL) - syntetyczne otrzymywane z węgla;
- Biomass to liquid (BTL) - otrzymywane z biomasy.
Obecnie najczęściej wykorzystywane są dwie pierwsze technologie. Metoda z biomasą jest rozwiązaniem, które ciągle jest w fazie eksperymentów. Dzięki paliwom syntetycznym będziemy mogli promować korzystne dla środowiska rozwiązania energetyczne.
Dlaczego przykłada się tyle uwagi do produkcji paliw syntetycznych?
Wygląda na to, że dla paliw syntetycznych w lotnictwie i transporcie morskim nie ma alternatywy. Na ten moment wspomniane maszyny nie mogą zostać wyposażone w silnik elektryczny.
Zastosowanie paliw syntetycznych w motoryzacji ma bardzo duży potencjał. Na początku należy wspomnieć, że ten rodzaj paliwa może napędzać nie tylko samochód, który niedawno opuścił mury fabryki, ale również takie auto, które od dawna porusza się po drogach.
W porównaniu z innymi rozwiązaniami paliwa syntetyczne mogą być z łatwością magazynowane oraz dystrybuowane (podobnie jak w przypadku stacji ładowania energią elektryczną). Warte uwagi jest to, że do tych celów można wykorzystać istniejące już stacje paliw oraz kanały przesyłowe (oczywiście, jeśli nie będzie się to wiązać z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń). Dzięki paliwom syntetycznym można łatwo zmagazynować energię powstałą w miejscach, gdzie źródła energii odnawialnej są łatwodostępne, a potem dostarczyć ją w dowolne miejsce na ziemi.
Porsche i paliwa syntetyczne
Pora przejść do aktualności. Paliwa syntetyczne zyskują na popularności na pełnym zawirowań i niepewności światowym rynku energetycznym. Ta energia ma również szansę stać się konkurencyjna cenowo. W związku z tym Porsche zainwestowało w poszukiwanie rozwiązań w tym zakresie.
Niemiecki producent samochodów sportowych oraz luksusowych ujawnił, że zainwestuje 75 milionów dolarów w holding HIF Global LLC, którego siedziba znajduje się w Santiago w Chile. W zależności od postępu prac, rozpoczęcie działalności fabryki jest przewidziane na rok 2022. Projekt Haru Oni, w który inwestuje Porsche, będzie wykorzystywał dogodne warunki klimatyczne. Prowincja Magallanes jest idealnym miejscem pod kątem generowania energii wiatrowej.
Porsche będzie produkować paliwo syntetyczne, które będzie trafiać nie tylko do ich samochodów. Również firma Ferrari czy Mazda zgodnie twierdzą, że paliwa syntetyczne to źródło energii eko, które znacząco wpłynie na to, że samochody będą bardziej użyteczne.
Jak powstanie paliwo syntetyczne? Zobacz szczegółowe informacje o alternatywnym paliwie
W dzisiejszym świecie benzyna jest podstawowym paliwem służącym do napędu silników. Konieczna jest jednak dywersyfikacja źródeł energii. Ludzie rozpoczęli prace nad znalezieniem alternatywy dla benzyny czy oleju napędowego. Pora na nieco teorii, ponieważ warto wiedzieć, w jaki sposób powstaje ten rodzaj paliwa.
Tworzenie paliw syntetycznych rozpoczęło się już w XX wieku. W procesie powstawania paliwa syntetycznego (proces MTG wynaleziony w 1975 roku) niezbędne są m.in.: woda, dwutlenek węgla oraz energia. Dzięki elektrolizie wody tworzony jest wodór oraz tlen. W trakcie jego produkcji CO2 jest filtrowany z powietrza i łączony z wodorem. W ten sposób powstaje syntetyczny metanol, który następnie przekształcany jest w e-paliwo. Porsche planuje zastosować pierwsze paliwo w samochodach wyścigowych startujących w serii Porsche Mobil 1 Supercup.
Znane rozwiązania takie, jak benzyna już wkrótce mogą zostać zastąpione przez paliwa syntetyczne. Ten rodzaj paliwa pozwala na zasilanie auta, ale może być wykorzystany również w przypadku samolotów czy statków. Miną lata, zanim te paliwa zostaną rozpowszechnione na świecie, jednak wydaje się, że udział benzyny na rynku będzie zmniejszał się w kolejnych latach.