REKLAMA

Regeneracja sprzęgła. Kiedy i za ile?

regeneracja sprzęgła w samochodzie

regeneracja sprzęgła w samochodzie (materiały prasowe)

Zużyte podzespoły - jak rozpoznać zużyte sprzęgło?

Fabrycznie nowe sprzęgło opiera się na konstrukcji złożonej z tarczy i okładziny ciernej. Często zdarza się, że auta są wyposażone również w tłumik drgania skrętnego. Zadaniem okładziny ciernej sprzęgła jest kompensowanie różnicy prędkości obrotowych wałka napędowego i wałka skrzyni w momencie zmiany biegu na wyższy. Kiedy dochodzi do zmiany biegu, zachodzi naturalne ścieranie się tej części. W przypadku, gdy okładzina jest zbyt cienka, wówczas powoduje to wzrost obrotów silnika przy niewielkim wzroście prędkości.

Zużycie sprzęgła i poszczególnych części można zauważyć, gdy podczas jazdy czuć drganie czy szarpanie wyczuwalne podczas przyśpieszania. Objawem może być także moment, gdy auto rusza, kiedy pedał sprzęgła jest już prawie puszczony. Żywotność poszczególnych części w dużej mierze zależy od stylu jazdy kierowcy.

Fabryczne sprzęgło - kiedy nie można zregenerować sprzęgła?

Najbardziej opłaca się regenerować części w samochodach z mocnymi jednostkami napędowymi. Wpływa na to fakt, że w przypadku takich silników nawet zamienniki poszczególnych części mogą być bardzo drogie. Decyzja powinna być podjęta w zależności od modelu samochodu.

Naprawę sprzęgła z góry dyskwalifikuje deformacja tarczy lub defekty sprężyny centralnej (pęknięcia, luzy w punktach mocowania i wyrobione miejsce styku z łożyskiem oporowym). Pod wpływem temperatury poszczególne części zmniejszają swój docisk. Niektóre elementy się wyginają, dochodzi do ich trwałego uszkodzenia i tracą swoją charakterystykę. Części w takim stanie bardzo ciężko regenerować. W niektórych przypadkach problemem okazuje się także dostępność części zamiennych.

Nowe sprężyny tłumika drgań i łożysko oporowe - jak przeprowadzić i ile kosztuje regeneracja sprzęgła?

Aby przeprowadzić regenerację sprzęgła, konieczne jest jego wyjęcie z samochodu. Następnie poszczególne części muszą zostać poddane myciu, oczyszczeniu i wysuszeniu. W tym momencie serwisant decyduje, które elementy można zostawić, a które wypada wymienić. Często regeneracja polega na zanitowaniu nowych okładzin od renomowanych producentów. Kosztuje to od 70 do 100 złotych. Mechanik przeprowadza także testy docisku oraz stanu koła zamachowego. W tym przypadku może okazać się, że konieczna jest obróbka tego elementu, ponieważ często pojawiają się na nim różnego rodzaju nierówności. Może być również konieczny zakup nowych sprężyn tłumika drgań czy czyszczenie centralnej sprężyny. Całość inwestycji powinna się zamknąć w kwocie ok. 250 złotych. Przykładowo: całe sprzęgło do Volkswagena Golfa to wydatek ok. 2000 złotych. Z tego wynika, że zdecydowanie taniej jest podjąć się regeneracji, jeśli to możliwe.

Gdzie dokonać regeneracji sprzęgła?

Jeśli mechanik stwierdzi, że sprzęgło nadaje się do regeneracji, wówczas trzeba znaleźć odpowiedni serwis, który podejmie się tego zadania. Być może znajomi będą mieli dla Ciebie jakieś wiadomości oraz sprawdzone firmy. Różne oferty znajdziesz także w Internecie. Wśród wyników wyszukiwania z pewnością znajdzie się kilka propozycji, które zwrócą Twoją uwagę. Skontaktuj się z serwisem, zapytaj o przebieg pracy, gwarancję, zobacz, jakie mają opinie. Nie warto podejmować tej decyzji pochopnie. Niska cena nie zawsze oznacza, że praca jest wykonana źle.

Nie wymieniaj sprzęgła, ale podejmij się jego regeneracji! Nie zawsze jest to możliwe, jednak zdecydowanie polecamy ten zabieg. Nie trwa on długo, a pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy!

Add comment