Zapchany filtr cząstek stałych — DPF
W celu redukcji emisji spalin nieco nowsze auta są wyposażone w specjalny układ, który ma za zadanie odprowadzać "popioły" powstałe w wyniku pracy oleju w silniku i spalania paliwa. Najczęściej jednak po pewnym czasie ten element może wymagać kosztownej wymiany lub specjalnego oczyszczenia. Nieświadomi kierowcy nie doprowadzają bowiem do naturalnego "wypalania" cząsteczek. Diesle z filtrem cząstek stałych wydają charakterystyczny dźwięk, gdy trwa "naturalne" oczyszczanie tego układu. Należy wtedy kontynuować jazdę lub pozostawić pojazd włączony, co pozwoli przedłużyć okres jego pracy.
Silnik Diesla i turbosprężarka — co w przypadku awarii?
Koszty naprawy turbosprężarki w przypadku starszego samochodu mogą oznaczać kwotę bliską połowy wartości wozu. Z czasem element ten, narażony na działanie wysokich temperatur i powietrza o dużym ciśnieniu może wymagać drogiej (około 1000 złotych) regeneracji lub całkowitej zmiany. Jeśli samochód ma spadki mocy, "nie ciągnie" do przodu lub zwyczajnie nie przyspiesza, oznacza to problemy, które kierowca powinien jak najszybciej wykryć. Ceny napraw i kategorii usterek różnią się w zależności od silnika.
W obrębie nowszych silników możemy spotkać się turbosprężarką o zmiennej geometrii. Pracujące w ruchu łopatki mogą się zapiec, co dodatkowo kosztuje. Nie doprowadzajmy także do zrywów tuż po starcie silnika. Nie tylko w dieslach przewód doprowadzający powietrze do silnika działa jak harmonia. Jeśli nierozgrzane tworzywo zacznie zbyt szybko rozprężać się i kurczyć, z czasem dojdzie do uszkodzenia.
Bolączki silnika Diesla — awaria wtryskiwaczy i świec
Co jeszcze trapi silniki wysokoprężne? Z pewnością wtryskiwacze, które mogą zostać zanieczyszczone przez drobne cząstki stałe. Wykrycie usterki ułatwiają objawy takie jak problem z rozruchem czy wyższa konsumpcja ON przez silnik. Naprawa w teorii nie jest bardzo kosztowna, ale zalecana jest kontrola przez fachowców, którzy dokładnie sprawdzą, czy silnik wart jest inwestycji i czy nadaje się do dalszej jazdy.
Częsta usterka? EGR
System recyrkulacji spalin również może być powodem do zmartwień. Zniżka mocy i słynny "check engine" zwiastuje wizytę u serwisantów. Nieustanny ruch popiołów i powietrza zawierającego szkodliwe dla silnika substancje może skutkować gromadzeniem się ciężkich zanieczyszczeń wpływających na pracę całego silnika.
Dwumasowe koło zamachowe
Obiekt żartów, kpin, ale też trosk. Dwumasowe koło zamachowe ma za zadanie niwelować drgania silnika. Oczywistym jest, że jeśli auto niemal trzęsie się podczas jazdy, a kierowca słyszy stukanie i nietypowe dźwięki będzie zmuszony do zmiany części. Na rynku znajdziemy oczywiście egzemplarze używane, nowe zamienniki i fabryczne, jednak koszt robocizny i elementu zależy od tego, jakie auto naprawiamy. Jak oszczędzić dwumasę i przedłużyć jej żywotność? Unikajmy drastycznego przyspieszania i w miarę możliwości — eksploatacji na niskich obrotach.
Kilkaset tysięcy kilometrów? Sprawdź wóz przed zakupem!
Wysokoprężne motory w autach poflotowych są niejednokrotnie mocno zużyte. Wystarczy sprawdzić historię wozu, który chcemy kupić. Nie każdy pojazd dobrze znosi wysokie przebiegi, dlatego nawet jeśli cena jest okazyjna, zweryfikuj rzeczywisty stan pojazdu z pomocą ogólnie dostępnych narzędzi, a także skontroluj go w stacji kontroli pojazdów. Prawda jest taka, że chcąc zapłacić mniej przy zakupie, zwykle ściągniemy na siebie wysokie koszty napraw.
To dotyczy nie tylko silników Diesla!
Co jeszcze powinno nas zaniepokoić? Pewne uniwersalne objawy jak spalanie oleju (czarny dym unoszący się z rury wydechowej) czy olej znikający w zastraszającym tempie ze zbiornika dotyczą także jednostek benzynowych.
Musimy pamiętać także o dbaniu o podstawowe elementy naszego wozu. Zawsze skontrolujmy, czy płyn hamulcowy oraz olej występuje w odpowiedniej ilości. Przy zmianie oleju pamiętajmy o wymianie filtra (a nawet dwóch!), z kolei jeśli mamy starszy pojazd nie żyłujmy go "na sportowo", stare sprężarki czy "dwumasa" mogą tego nie wytrzymać.