REKLAMA

Światła do jazdy dziennej

Światła DLR - montaż (fot. Philips)

Światła do jazdy dziennej (DRL - Daytime Running Lights) montowane są seryjnie w nowych autach od niedawna. Czy warto montować je w starych samochodach? I tak i nie.

Za zakupem zestawu świateł do jazdy dziennej przemawiają przynajmniej dwa czynniki. Po pierwsze światła takie najczęściej wykonane są w technologii LED i charakteryzują się niskim zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Jeśli więc w naszym aucie alternator do spółki z akumulatorem ledwo dają radę, a jazda non stop na światłach mijania jest dla układu wyczerpująca, to taki zestaw może być jakimś rozwiązaniem. Druga zaleta to włącznik automatyczny, który trzeba zainstalować podczas montażu. Jeśli mamy problemy z pamiętaniem o włączaniu świateł przed ruszeniem z miejsca, to montaż świateł dziennych też jest sensowny.

Wada jest jedna. Nie każde auto będzie dobrze wyglądać po zamontowaniu dających blade światło lamp. Nie zawsze też znajdziemy odpowiednie miejsce do ich umieszczenia. Ograniczeniem są przepisy.

Montaż świateł do jazdy dziennej jest ściśle określony. Muszą się one znajdować co najmniej 25 cm nad ziemią (dolna ich krawędź), ale nie wyżej, niż 150 cm (górna krawędź). Odległość pomiędzy lewą i prawą lampą musi wynosić co najmniej 60 cm, ale zewnętrzna krawędź lampy nie może być oddalona od boku auta o więcej, niż 40 cm. Na szczęście kształt nie jest określony, więc w zależności od upodobań, kształtu zderzaka i oferty rynkowej dopuszczalne są różnego rodzaju listwy (proste i zakrzywione), ringi, czy łuki.

Jaki zestaw wybrać? Można kupić najtańszy zestaw jaki znajdziemy w sieci (od ok. 15 zł), ale jego jakość będzie wątpliwa. Nie chodzi tylko o jasność światła, czy wytrzymałość diod, ale o jakość obudowy i odporność na warunki atmosferyczne. Przykładowo Philips zapewnia, że jego nowy zestaw DayLightGuide osadzono w "wysokiej jakości aluminiowych oprawach, które są odporne na pył, piasek i sól. Ich wodoodporne właściwości obejmują nie tylko sam zespół lamp, ale też wszystkie złącza." Decydując się na zastaw renomowanego producenta zapłacimy więcej (od ok. 150 zł), ale w razie nieszczelności lub innych problemów możemy łatwo dojść swoich praw w ramach gwarancji.

Zalety lamp DRL:
- mały pobór prądu
- automatyczny włącznik podłączony do stacyjki

Wady lamp DRL:
- gorsza widoczność auta na drodze podczas złej pogody
- nie zawsze pasują do starszych aut

Ceny lamp DRL

 

Przepisy

Add comment