Turbosprężarki - a co to takiego?
Turbosprężarka składa się z dwóch elementów: turbiny oraz sprężarki. Osadzone są one na wspólnym drążku. Gazy wylotowe silnika rozpędzają ramiona wirnika, ten kieruje je dalej do sprężarki i tak sprężone powietrze dostaje się do jednostki napędowej. Dzięki działaniu turbosprężarki do tłoków dostaje się więcej tlenu. Spalany dodaje samochodowi więcej mocy. Co to oznacza w przełożeniu na codzienną jazdę? Otóż: silnik wyposażony w turbo umożliwia szybszy start oraz osiąganie dużych prędkości w stosunkowo krótkim czasie.
To prawda, że nie każde auto musi posiadać w swoim wyposażeniu turbosprężarkę. Nie jest ona niezbędna, jednak dzięki temu jazda jest o wiele przyjemniejsza. Dodatkowo element ten jest również ekologiczny, jak i ekonomiczny. Turbosprężarki ograniczają spalanie paliwa, a także ilość gazów, które przedostają się do środowiska.
Rzeczy, których powinieneś unikać
Komfort jazdy z turbiną jest o wiele wyższy, jednak należy zdawać sobie sprawę, że jej naprawa może solidnie uszczuplić nasz budżet. Regeneracja tego podzespołu nie jest najtańsza. Warto wiedzieć, że turbina w samochodzie benzynowym jest bardziej awaryjna. Oto kilka prostych czynności, które sprawią, że nie będziesz musiał martwić się o losy tego elementu. W kolejnych akapitach omówimy krótko najważniejsze kwestie - w tym jak dbać i poruszać się samochodem z turbosprężarką.
Oszczędzaj silnik na początku jazdy - wirnik wykręca nawet 250 tys. obr/min
Turbosprężarka jest naprawdę silnie eksploatowana. Jak już wspomnieliśmy, liczba ruchów wirnika dochodzi do naprawdę wysokich wartości. Jest to nawet 250 tysięcy obrotów na minutę. Dla porównania silnik benzynowy kręci się przeciętnie w granicach 6-7 tysięcy obrotów na minutę. Wirnik naprawdę ciężko pracuje. Posiadając samochód wyposażony w ten podzespół, powinieneś wiedzieć, że nie można ruszać autem, którego silnik jest jeszcze nierozgrzany. Zanim wyruszysz w trasę, odczekaj około 30 sekund. W tym czasie olej dotrze do wszystkich elementów układu i zabezpieczy je przed tarciem. Ważne jest także, by na początku obroty silnika oscylowały w okolicy 2500 na minutę. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnej wymiany poszczególnych części lub naprawy całej turbosprężarki.
Szybkie wyłączenie silnika - zapomnij o tym
Gdy dotrzesz do celu, zwłaszcza po ruchu z dużą prędkością, nie wyłączaj silnika. Zaczekaj chwilę. Wielu kierowców o tym zapomina. Po dynamicznej jeździe temperatura silnika jest bardzo wysoka, dlatego daj mu chwilę na schłodzenie. Przed samym dotarciem na miejsce, pamiętaj, by zwolnić, zmniejszyć obroty. Szybkie zgaszenie napędu sprawi, że poszczególne części zostaną odcięte od dopływu oleju. Turbo będzie chodzić "na sucho" przez co może dojść do zniszczenia i konieczności wymiany jakiegoś elementu bądź całej turbiny. Warto również wiedzieć, że olej, który pozostaje po wyłączeniu silnika, zatrzymuje się w przewodach i powoduje powstanie sadzy.
Dobre smarowanie to podstawa - wybór odpowiedniego oleju
W przypadku samochodów z turbosprężarką konieczna jest regularna wymiana oleju w silniku. Podczas pracy, dochodzi do wytworzenia ciśnienia oraz ciepła. Aby nie dopuścić do zniszczenia urządzenia, trzeba regularnie wymieniać olej. W nowoczesnych pojazdach należy to robić co ok. 15-20 tysięcy kilometrów. Jeśli poruszasz się głównie w mieście, możesz to robić co ok. 30 tysięcy kilometrów. Dotyczy to zarówno jednostek benzynowych, jak i dieslowych. W starszych autach z większymi przebiegami warto robić to częściej.
W samochodach z jednostką napędową diesla poziom oleju może być przez długi czas wysoki, jednak może się on mieszać z resztkami niespalonego paliwa. Oleje to bardzo ważna sprawa w silnikach oraz w przypadku turbo. Nie można sobie pozwolić na półśrodki. Na rynku znajdziesz wiele produktów. Producenci oznaczają na etykietach, do jakich silników przeznaczony jest dany olej. Jeśli masz auto z tym podzespołem, musisz kontrolować, czy turbina ma odpowiednią ilość cieczy do smarowania.
Dbaj o swoją turbinę
Turbosprężarki, które kiedyś można było znaleźć wyłącznie w zaawansowanych samochodach wyścigowych, dziś są obecne na rynku aut osobowych. Stają się coraz bardziej popularne. Jeśli posiadasz pojazd wyposażony w turbo, wymaga to od Ciebie szczególnej ostrożności. W przeciwnym razie narażasz się na wysokie koszta napraw.