Hak holowniczy — po co jest w aucie?
Zalet posiadania haka holowniczego jest wiele. Generalnie chodzi o to, że auto wyposażone w ten element jest bardziej funkcjonalne. Dzięki niemu możesz korzystać z przyczepy, by przewozić różne rzeczy. Mogą to być meble, materiały budowlane czy rowery. Możesz do niego podpiąć również kemping. Wyobraź sobie wakacje w drodze. Sam wybierasz, gdzie chcesz jechać. Możesz wybrać aglomeracje czy "szczere" pole. Wszystko zależy od Ciebie. Lubisz przejażdżki rowerami? Świetnie się składa, ponieważ hak pozwala Ci na ich transport. Możesz na nim zamontować specjalny bagażnik na rowery.
Rodzaje haków holowniczych
Co powinniśmy wiedzieć na temat haka holowniczego? Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów. Możesz wybrać hak przykręcany, hak wyposażony w zaczep kulowy czy chowany. Pamiętaj, że nie każdy produkt sprawdzi się w każdym samochodzie. Zwróć szczególną uwagę na wiązkę. Obecnie możesz znaleźć dobry produkt ze złączem 7-pinowym oraz 13-pinowym. Możesz kupić wiązkę dedykowaną lub wiązki uniwersalne. Powinieneś wziąć pod uwagę stopień skomplikowania instalacji elektrycznej danego pojazdu. Koniecznie przemyśl również, co chcesz holować.
Jeśli nie wiesz, jaki hak będzie odpowiedni dla Twoich potrzeb lub dopasowany do profilu Twojej działalności, zapoznaj się dokładnie z ofertą, a jeśli to nie wystarczy — skontaktuj się z konsultantem, który ma za zadanie pomagać klientom w doborze odpowiedniego sprzętu. W tym celu zadzwoń na infolinię, napisz wiadomość lub wypełnij stosowny formularz na stronie sklepu, lub producenta.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o montażu haka holowniczego
Kierowcy często samodzielnie zabierają się za montaż haka holowniczego w pojeździe. Czy warto? Możesz to zrobić, jeśli jest to dla Ciebie zadanie proste i wiesz, że zrobisz to dobrze. Pamiętaj jednak, że źle zamontowany element może stanowić zagrożenie na drodze. Istnieje ryzyko, że w trakcie jazdy wypnie się przyczepa. Gdy zakończysz instalację haka z tyłu auta, zabierz samochód do stacji diagnostycznej. Na miejscu fachowiec oceni jakość zaczepu, a także to, czy możesz podpiąć do niego przyczepę. Wyda Ci również zaświadczenie, z którym będziesz musiał udać się do Wydziału Komunikacji. Wielu kierowców o tym zapomina. W tym miejscu otrzymasz odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym. Jest to konieczne, by móc jeździć z przyczepą. Chcąc holować przyczepkę, należy zadbać również o dobre opony. Większe obciążenie wymaga również lepszej przyczepności, dlatego też skorzystajmy z ogumienia, które sprawdzi się w każdych warunkach — m.in. poradzi sobie z niskimi temperaturami czy spisze się dobrze na suchej nawierzchni.
10 rzeczy, które trzeba wiedzieć o hakach holowniczych
Powyższy artykuł to kompendium wiedzy na temat haka holowniczego. W internecie znajdziesz wiele informacji na temat tego elementu. Poniżej prezentujemy listę, która odpowie na każde pytanie związanie z hakiem. Oto ona: Sprawdź, czy Twoje auto spełnia wymóg stabilności. Nierzadko pojazd nie może mieć zamontowanego zaczepu. Sprawdź, czy hak montuje się z przodu, czy z tyłu auta;Upewnij się, że silnik samochodu ma wystarczający moment obrotowy, by poradzić sobie podczas poruszania się z obciążeniem; Pamiętaj, że masa przyczepy nie powinna przekraczać 85% ciężaru własnego auta; Istnieje wiele rodzajów haków do pojazdu. Wybierając produkt, zwróć uwagę na maksymalny uciąg, maksymalne obciążenie pionowe oraz czy da się odpiąć kulę bez korzystania z narzędzi i usunięcia innych elementów; Jeśli Twój pojazd ma rozbudowaną elektronikę np. czujniki parkowania, nie wybieraj wiązki z modułem. Wiązka z modułem będzie odciążeniem instalacji elektrycznej samochodu;Po montażu hak musi być oceniony przez fachowca. Udaj się do Stacji Kontroli Pojazdów. Tam sprawdzona zostanie jakość haku, jego tabliczka znamionowa oraz wytrzymałość śruby;Haków holowniczych możesz używać do holowania przyczep oraz innych aut;Jeśli chcesz, aby w przyczepie działały światła wsteczne, wybierz wtyczkę 13-pinową;Istnieją haki chowane, dzięki którym w przypadku kolizji, zderzak oraz chłodnica innego auta nie zostaną uszkodzone; Po przejechaniu tysiąca kilometrów pozostaje sprawdzić dokręcenie śrub oraz nakrętek, ponieważ mogły się poluzować.