Wszyscy znamy to na pamięć - "rozpoczynamy od dodatniego bieguna rozładowanego akumulatora..."
Aby odpalić auto z kabli, wykonujemy następujące kroki. Cały proces musimy przeprowadzić w odpowiedniej kolejności. Wszystko wykonujemy na wyłączonych silnikach, bez kluczyków w stacyjce. Pamiętaj, aby zawsze zajrzeć do instrukcji obsługi. Należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Możliwe, że producent zamontował w pojeździe specjalny dodatni element zaciskowy, ujemny słupek zaciskowy lub zaleca użycie metalowego elementu.Kable rozruchowe należy podłączyć najpierw do pojazdu wyposażonego w działającą baterię:zaczynamy od czerwonego przewodu - podłączamy go do plusa, który posiada silnik pojazdu sprawnego,drugi koniec zaczepiamy o plus auta, w którym stan akumulatora wskazuje na wyczerpaniePamiętajmy o prawidłowym podłączeniu kabli:czarny przewód umieszczamy najpierw pod maską auta działającego, a później do minusa auta, w którym doszło do awarii akumulatora. Z włączeniem zapłonu w niesprawnym aucie poczekaj, aż sprawny samochód zostanie uruchomiony i chwilę popracuje.
Pamiętaj, żeby przed odpaleniem auta zawsze zweryfikować solidność połączenia elektrycznego!
Ważne! Nie wolno uruchamiać pojazdu wyposażonego w akumulator o innym napięciu niż nasz! Z tego powodu nie wykonamy rozruchu z pomocą ciężarówki.
Zima to nie tylko wymiana opon! Jak zadbać o akumulator zimą, aby nie dopuścić do wymiany akumulatora?
Miesiące, w których panują niskie temperatury to nie tylko czas wymiany opon. W pewnych przypadkach wymiana akumulatora stanie się koniecznością. Jeśli napięcie ładowania nie będzie odpowiednie i ogólna sprawność akumulatora będzie wątpliwa, nie unikniemy niebezpiecznych sytuacji. Problemem może być jednak nie tylko sama bateria, ale także inne urządzenia. Jeśli połączenie akumulator-komputer nie jest odpowiednie, w jednostkach sterowania pojazdem może dojść do problemów z pamięcią urządzeń.
Dlaczego nie możemy uruchomić silnika? Mogą być to problemy z instalacją elektryczną lub bateria, która zaczyna "padać". Żywotność akumulatora to różny okres, jeśli więc odczujemy problemy przy rozruchu silnika, może on być u swojego kresu.
Należy dbać o akumulator na bieżąco, podgrzewane fotele bywają źródłem problemów
Gdy wymaga tego nasz samochód, kontrolujmy poziom elektrolitu i uzupełniajmy braki wodą destylowaną. Jeśli to możliwe, ograniczajmy nadmierne korzystanie z wyposażenia wykorzystującego prąd. Ogrzewanie tylnej szyby, radio (system audio) czy podgrzewanie foteli mogą utrudniać ładowanie akumulatora.
Jak dbać o akumulator zimą? Co robić, gdy przez dłuższy czas mamy problemy z zapaleniem auta?
Gdy uruchomienie silnika staje się problematyczne i konieczne jest każdorazowe podłączanie kabli, trzeba będzie udać się do specjalistów i skorzystać z usług warsztatu. W podobnej sytuacji mechanicy sprawdzą inne elementy elektryki, rozważając usterkę alternatora. W pojeździe uruchamianym z trudem należy szukać przyczyny problemów. Możemy zrobić to do pewnego stopnia samodzielnie, np. sprawdzając klemy i czyszcząc je np. ściereczką antystatyczną (co zapobiegnie niepożądanym wyładowaniom elektrycznym).
Żeby uniknąć problemów i wizyty w warsztacie samochodowym, akumulatory w autach należy regularnie kontrolować. Zrobimy to najczęściej bez specjalistycznych narzędzi. Warto zaznaczyć jeszcze jedną kwestię: gdy kupujemy nowy akumulator do auta z silnikiem Diesla, zwróćmy uwagę na prąd rozruchowy, powinien on mieć największą możliwą wartość.