REKLAMA

O czym pamiętać podczas dokręcania kół?

dokręcone śruby

dokręcone śruby (materiały prasowe)

Dokręcenie śrub kół — chodzi o Twoje bezpieczeństwo

Wbrew pozorom o złe skręcenie śrub wcale nie jest trudno. Wystarczy chwila nieuwagi lub długa jazda bez kontroli. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: kiedy ostatni raz sprawdziłeś nakrętki w swoim samochodzie? Mechanicy zalecają, by robić to, co jakiś czas, co 50-100 km, jeśli korzystasz z pojazdu codziennie. Śruby w miarę użytkowania mogą się poluzować, dlatego sprawdzaj dokręcenie nakrętek. Samochód w trakcie jazdy musi pokonać wiele przeszkód. Ważne jest, by mieć świadomość, że każde podbicie auta, może wpłynąć na to, że nakrętki zaczną się wykręcać. Koła nie odkręcą się same z siebie. Mocowanie nakrętek możesz sprawdzić np. przy wymianie opon. Pamiętaj, żeby regularnie kontrolować ewentualne uszkodzenia. Jest to niezwykle ważne. Dbaj o swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy!

Z reguły koło nie wykręci się samo — odkręcenie nie nastąpi "tak po prostu". Gdy koło samochodu zacznie się luzować, będziesz słyszał głośne stukanie. Nie oznacza to, że za chwilę wypadnie. Jeśli będziesz słyszał stukanie, zjedź na pobocze tak szybko, jak to możliwe. Konieczna może być wizyta w warsztacie, jednak nie próbuj tam dojechać na własną rękę. Dla bezpieczeństwa miej przy sobie odpowiednie klucze. Dzięki nim poradzisz sobie z poluzowanym kołem. Klucz to podstawa wyposażenia każdego auta.

Dokręcanie kół - jak to zrobić prawidłowo?

Prawidłowe odkręcanie lub dokręcanie nakrętek kół wymaga specjalnego narzędzia zwanego kluczem dynamometrycznym. Jeśli felgi mają cztery nakrętki, dokręca się je "na krzyż". W przypadku, gdy śrub jest więcej, trzeba wkręcać przeciwległe nakrętki kół.

Klucze dynamometryczne pozwalają dokręcać śruby koła z określoną siłą. Wówczas masz pewność, że gwinty pozostaną niewzruszone. Klucz dynamometryczny pokazuje tzw. moment dokręcania. Dzięki temu nie przekręcisz śruby.

Wybór momentu dokręcenia ma ogromne znaczenie. Zimą korzysta się z felg stalowych, natomiast latem aluminiowych. Co je różni? Przede wszystkim felgi mają różne śruby. W przypadku felg aluminiowych są one dłuższe. Zalety użycia klucza dynamometrycznego to możliwość regulacji momentu obrotowego.

Mechanik początkowo ustawi klucz dynamometryczny na połowę wymaganego momentu obrotowego. Ważne, aby śruby dokręcać powoli, ponieważ można zerwać gwint. Następnie ustawia się klucz, aby dokręcić wszystkie nakrętki koła odpowiednim momentem. Z pomocą klucza dynamometrycznego wszystko jest łatwiejsze. Koła najlepiej dokręcić do oporu ręką. Wówczas będziesz miał pewność, że wszystko będzie w porządku i nie zniszczysz poszczególnych elementów.

Śruby kół - nic na siłę

Jeśli nie możesz sobie poradzić z nakrętką, z pomocą może Ci przyjść klucz udarowy. Zważ jednak na to, że zbyt mocne skręcenie może doprowadzić do zniszczenia szpilek i piast. Dla każdego modelu samochodu przypisany jest konkretny model obrotowy. Na kluczu dynamometrycznym można ustawić odpowiednią wartość. Moment obrotowy śruby zależy od wielu czynników m.in. producenta pojazdu oraz rodzaju felgi (stalowe czy aluminiowe).

Sprawdzaj śruby w kole!

Koła w samochodzie powinny być dobrze dokręcone. Dlaczego jest to ważne? Jeśli dojdzie do wykręcenia śruby, może się okazać, że koło oddzieli się od piasty. Dokręcanie kół nie jest skomplikowanym procesem. Wystarczy wyposażyć się w klucz dynamometryczny. Konieczne może być również skorzystanie z podnośnika. Przed rozpoczęciem pracy zapoznaj się z zaleceniami producenta samochodu. Dzięki temu będziesz wiedział, jaką wartość ustawić. Warto kontrolować mocowanie śrub nie tylko w przypadku wymiany opon. Dzięki temu będziesz mógł jeździć spokojnie i czuć się bezpiecznie.

Add comment